Komunikacja pisemna
Nasz kurs to klucz do opanowania sztuki klarownego i efektywnego pisania. Oferujemy praktyczne narzędzia, które każdemu pozwolą formułować myśli zwięźle i precyzyjnie. Uczestnicy nauczą się, jak tworzyć przyciągające uwagę teksty, które będą łatwe do przyswajania przez czytelników, niezależnie od ich doświadczenia. Dołącz do nas, aby usprawnić komunikację pisemną, zwiększyć poprawność językową dokumentów i uprościć specjalistyczny język w Twojej firmie. Podnieś jakość swojego pisania i wzmocnij wizerunek swojej organizacji dzięki profesjonalnym tekstom.
DLA KOGO JEST TO SZKOLENIE?
Szkolenie z komunikacji pisemnej przeznaczone jest dla osób pragnących poprawić swoje umiejętności pisania, niezależnie od ich dotychczasowego doświadczenia. Skorzystają z niego wszyscy, którzy na co dzień tworzą dokumenty, raporty, czy korespondencję biznesową. Uczestnicy nauczą się, jak efektywnie wypowiadać się na piśmie i formułować myśli w sposób zwięzły i konkretny. Szkolenie będzie także odpowiednie dla tych, którzy chcą poznać narzędzia do budowania tekstów, aby były one łatwiejsze do przyswajania przez odbiorców. Korzyścią dla organizacji, będzie usprawnienie komunikacji pisemnej oraz poprawa językowej poprawności dokumentów. Dzięki szkoleniu, język specjalistyczny w firmie stanie się bardziej zrozumiały.
Dzień 1.
Rozpoczęcie szkolenia: Omówienie celów kursu i diagnoza potrzeb uczestników.
Moduł I. Teksty na miarę XXI wieku
- Percepcja i oczekiwania czytelników
- Rozumienie współczesnych odbiorców
- Oczekiwania wobec tekstów pisanych
- Cechy efektywnych tekstów
- Zrozumiałość: idea prostego języka (plain language) oraz Indeks FOG (R. Gunning) – obliczanie jasności tekstu
- Konkretność: oddawanie sedna sprawy
- Kompletność: diagnozowanie pełności treści
- Zwięzłość: umieszczanie 80% informacji w pierwszych 20% tekstu
- Atrakcyjność: zachęcanie do czytania – treść i forma
Moduł II. Typy dokumentów
- Notatka służbowa (memo)
- Szablony notatek służbowych
- Typy notatek: polecenia, zapytania, opisy sytuacji
- Streszczenie
- Zachowanie sedna sprawy
- Zasady zwięzłości
- Raport
- Różnice między raportami formalnymi a nieformalnymi
- Prezentowanie faktów i przedstawianie zaleceń
- Minutki ze spotkań
- Szablony minutek
- Opis przebiegu spotkań
- Rejestrowanie podjętych decyzji
- Korespondencja mailowa
- Struktura maila – użyteczne szablony
- Posługiwanie się dodatkowymi materiałami i załącznikami
- Styl korespondencji mailowej i zasady netykiety
Moduł III. Etapy pracy nad efektywnym tekstem
- Analiza kluczowych obszarów
- Cel: określenie zamierzonego efektu
- Temat: precyzyjne określenie treści
- Odbiorca: profil percepcyjny, poznawczy i komunikacyjny odbiorcy
- Styl: dopasowanie treści do tematyki, odbiorcy i kontekstu organizacyjnego
- Tworzenie szkicu merytorycznego
- Gromadzenie informacji i materiałów
- Plan tekstu – metody porządkowania informacji (mindmapa, post-it)
- Wybór organizacji treści: od ogółu do szczegółu, chronologia, przyczyna – skutek, problem – rozwiązanie, pytanie – odpowiedź
- Struktura tekstu
- Wstęp: rola wstępu oraz zasady tworzenia dobrego początku: reguła odwróconej piramidy, rola lidów
- Zakończenie: mocne zakończenie: wnioski, podsumowanie, wezwanie do działania, wskazanie źródeł dodatkowych informacji
Moduł IV. Redagowanie tekstu
- Skracanie wypowiedzi
- Synteza informacji – maksimum treści przy minimum słów
- Używanie krótkich zdań
- Przejrzystość tekstu
- Rozdziały i śródtytuły
- Jednorodność akapitów
- Tworzenie wyliczeń
- Dobór odpowiedniej czcionki
- Dobre praktyki
- Perspektywa autora vs perspektywa czytelnika – unikanie błędu założonej identyczności
- Strona czynna zamiast biernej
- Poprawność językowa – unikanie najczęstszych błędów
- Zasady interpunkcji
Moduł V. Wizualizacja tekstu
- Rodzaje elementów graficznych
- Tabele
- Wykresy, diagramy
- Obrazy, zdjęcia
- Infografiki – kluczowe informacje w pigułce
- Spójność materiału graficznego z treścią
- Spójność grafiki z treścią tekstu
- Pola o najlepszej ekspozycji – obszary przyciągające uwagę podczas pobieżnego skanowania tekstu
Zakończenie warsztatu. Powtórzenie najważniejszych informacji z podsumowaniem wiedzy. Wnioski płynące ze szkolenia. Rekomendacje trenerskie i ewaluacja kursu.
Uczestnicy szkolenia zbudują postawę związaną z:
- efektywnym pisaniem, czyli zrozumieniem jasności, zwięzłości i atrakcyjności tekstu w komunikacji pisemnej;
- profesjonalnym podejściem i przywiązywaniem wagi do poprawności językowej i struktury tekstu, co wpłynie na lepszą jakość dokumentów i korespondencji;
- orientacją na odbiorcę poprzez dostosowywanie treści i formy tekstów do potrzeb i oczekiwań różnych grup odbiorców;
- kreatywnym podejściem do prezentacji treści, które są nie tylko informacyjne, ale również interesujące i angażujące.
Uczestnicy po szkoleniu nabędą umiejętności:
- klarownego formułowania myśli i pisania tekstów w sposób zrozumiały i zwięzły, używając prostego języka i skutecznych technik;
- tworzenia i redagowania różnych typów dokumentów: notatek służbowych, streszczeń, raportów, minutek ze spotkań oraz korespondencji mailowej;
- planowania i organizowania treści, tworzenia logicznej struktury oraz pisania skutecznych wstępów i zakończeń;
- stosowania zasad netykiety i stylu w korespondencji.
W trakcie szkolenia uczestnicy poszerzą swoją wiedzę o:
- najnowszych zasadach efektywnego pisania oraz trendach w komunikacji pisemnej, takich jak plain language i techniki oceny jasności tekstu (np. indeks FOG);
- metodach budowania tekstu, takich jak uporządkowanie informacji za pomocą mindmapy, post-it oraz techniki narracyjne;
- rodzajach dokumentów i ich funkcjach;
- wizualizacji tekstu, czyli roli elementów graficznych, takich jak tabele, wykresy, diagramy i infografiki, w poprawie przyswajalności informacji.