Komunikacja w zarządzaniu
Uczestnicy szkolenia z komunikacji w zarządzaniu zdobędą wiedzę na temat technik, które pomogą im skuteczniej porozumiewać się z zespołem, udzielać feedbacku oraz budować trwałe relacje w organizacji. Poprzez solidną dawkę praktycznej wiedzy i omówienie kluczowych narzędzi, uczestnicy zmienią swoje podejście do komunikacji przywódczej, co pozwoli im osiągnąć lepsze rezultaty w zarządzaniu.
DLA KOGO JEST TO SZKOLENIE?
Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników i liderów organizacji, niezależnie od ich poziomu doświadczenia zawodowego. Jego celem jest skoncentrowanie się na najczęstszych problemach z komunikacją w miejscu pracy i dostarczenie praktycznych narzędzi oraz strategii, które pozwolą uczestnikom skutecznie zarządzać relacjami międzyludzkimi. Szkolenie ma na celu rozwijanie umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej oraz efektywnego delegowania zadań. Dzięki temu uczestnicy będą mogli lepiej zrozumieć dynamikę komunikacji, poprawić swoje umiejętności słuchania i wyrażania się, a także budować bardziej efektywne zespoły oparte na jasnych wartościach i celach organizacyjnych.
Dzień 1:
Rozpoczęcie szkolenia: Omówienie celów kursu i diagnoza potrzeb uczestników.
Moduł I: Psychologiczne aspekty komunikacji
- Komunikacja w zarządzaniu – rola werbalnej oraz niewerbalnej w aspekcie psychologicznym.
- „Uszy Von Thuna” preferencje w słuchaniu i nadwrażliwości skutkujące niedomówieniami .
- 12 barier w słuchaniu Mckay’a.
- Wyrażanie pełnego feedbacku z uwzględnieniem zasad komunikacji Von Thuna.
- „Komunikat „Ja” jako asertywna forma feedbacku.
- Model pełnej ekspresji jako alternatywna metoda do indywidualnej akceptacji.
- Nauczmy się mówić o faktach, a nie oceniać.
- Słownik pojęciowy nazywania emocji.
- Wyrażenie wdzięczności jako najwyższa forma udzielania feedbacku (nurt NVC) M. Rosengerga.
Moduł II: Delegowanie zadań w dziale sprzedaży
- Wstęp do feedbacku.
- Po co delegować oraz korzyści z delegowania.
- Kiedy delegować? – Macierz Eisenhowera .
- Analiza ABC – Cele i podział zadań do delegowania.
- Co, jak i komu delegować.
- Ćwiczenia grupowe z wymienionych zagadnień.
Podsumowanie pierwszego dnia kursu – wnioski i powtórzenie kluczowych zagadnień.
Dzień 2.
Moduł III. Skuteczny Feedback, a kultura feedbacku w organizacji
- Feedback – dlaczego dawanie autonomii ma takie znaczenie.
- Zakładanie pozytywnych intencji (w nurcie NVC).
- Odpowiedzialność w komunikacji po stronie rozmówcy i słuchacza.
- Zakazane słowa w feedbacku oraz komunikacji zespołowej.
- Słuchanie i rola przyjęcia feedbacku.
- Dlaczego koncentrować się na feedbacku afirmującym w zespole.
- Modele Feedbacku.
- Feedforward jako pierwsza interwencja menedżerska.
- Case study & role play.
Zakończenie warsztatu. Powtórzenie najważniejszych informacji z podsumowaniem wiedzy. Wnioski płynące ze szkolenia. Rekomendacje trenerskie i ewaluacja kursu.
Szkolenie zbuduje postawę pracowników związaną z:
- pełnym zrozumieniem komunikacji międzyludzkiej;
- umiejętnością udzielania feedbacku;
- umiejętnością słuchania i rozumienia potrzeb pracowników;
- budowaniem kultury organizacyjnej sprzyjającej prowadzeniu rozmów w sytuacjach konfliktowych;.
- kreowaniem silnego zespołu opartego na komunikacji i wzajemnym szacunku.
Uczestnicy po szkoleniu nabędą umiejętności:
- udzielania feedbacku, który motywuje i angażuje pracowników;
- stawiania i komunikowania celów, uwzględniając priorytety i wartości organizacyjne;
- wykorzystanie feedforward jako skutecznej alternatywy dla tradycyjnego feedbacku;
- identyfikowania różnic między zlecaniem zadań a ich delegowaniem;
- rozróżniania funkcji delegowania w kontekście zarządzania zespołem.
W trakcie szkolenia uczestnicy poszerzą swoją wiedzę o:
- pełny wymiar komunikacji według modelu “Kwadratu F. von Thuna”;
- skuteczne metody udzielania feedbacku, oparte na zasadach modelu “Kwadratu”;
- techniki słuchania i rozumienia potrzeb współpracowników;
- intencje i strategie udzielania feedbacku, sprzyjające motywacji i zaangażowaniu pracowników;
- stawianie i komunikowanie celów, uwzględniając priorytety i wartości organizacyjne.