Pricing. Polityka cenowa i marketing ceny. Praktyczne metody zarządzania cenami
Szkolenie z pricingu obejmujące strategie cenowe i politykę cenową, uczy praktycznego zarządzania cenami w biznesie. Na szkoleniu uczestnicy poznają sekrety skutecznego kształtowania cen, udoskonalą swoje umiejętności w zakresie analizy cenowej oraz zgłębią tajniki efektywnego zarządzania cenami w środowisku biznesowym. Szkolenie pozwoli odkryć nowe perspektywy i zdobyć konkurencyjną przewagę na rynku.
DLA KOGO JEST TO SZKOLENIE?
Szkolenie “Pricing. Strategie cenowe i polityka cenowa. Praktyczne zarządzanie cenami” jest skierowane do managerów sprzedaży i marketingu, a także do managerów odpowiedzialnych za rozwój biznesu. Adresatem są osoby zaangażowane w proces kształtowania cen oraz kreowanie polityki cenowej, jak również ci, którzy są ogniwem komunikującym cenę do otoczenia, np. przedstawiciele działów handlowych czy specjaliści ds. klientów. Zrozumienie procesów towarzyszących kreowaniu ceny jest kluczowym elementem sukcesu w biznesie, ponieważ umożliwia lepszą komunikację z klientami, zrozumienie ich potrzeb oraz odpowiednie dostosowanie strategii cenowych do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań klientów. Dlatego też szkolenie skupia się nie tylko na samej teorii związanej z zarządzaniem cenami, ale również na praktycznych narzędziach i strategiach, które mogą być natychmiastowo wdrożone w codziennej pracy biznesowej.
Dzień 1.
Rozpoczęcie szkolenia: Omówienie celów kursu i diagnoza potrzeb uczestników.
Moduł I. Wprowadzenie do pricingu
- Cena jako komunikat rynkowy: rola ceny w komunikacji z rynkiem
- Sposoby badania cen: metody analizy cenowej i ich zastosowanie
Moduł II. Czynniki kształtowania cen
- Wpływ czynników na cenę: analiza perspektywy konsumenta, klienta b2b, detalisty i firmy
- Wrażliwość cenowa: dyskusja na temat kluczowych czynników wpływających na wrażliwość cenową
Moduł III. Test diagnostyczny własnych działań cenowych
- Identyfikacja i ocena obszarów wpływających na politykę cenową
- Sposoby na ograniczenie słabych stron: inteligentne polityki cenowe – studia przypadków
Moduł IV: Kształtowanie cen i etapy ich ustalania
- Metoda wartości postrzeganej: praktyczne zastosowanie w ustalaniu cen dla różnych produktów
- Elementy budujące wartość produktu/marki: różnice między marżą a narzutem oraz odpowiedzialność za kształtowanie cen w firmie
Podsumowanie pierwszego dnia kursu – wnioski i powtórzenie kluczowych zagadnień.
Dzień 2:
Moduł V. Strategie cenowe
- Strategie oparte na klientach i konkurencji: dobór strategii cenowych do konkretnych sytuacji
- Case studies z rynku polskiego i zagranicznego: analiza praktycznych przykładów zastosowania strategii cenowych
Moduł VI. Krajobraz cen i macierz cenowo – jakościowa
- Przyczyny i konsekwencje ruchów cenowych: narzędzia przewidywania ruchów cenowych i unikania wojny cenowej
- Zarządzanie markami z różnych półek cenowych: strategie zarządzania marką z perspektywy ceny
Moduł VII. Strategie zarządzania ceną w czasach kryzysu i inflacji
- Sposoby na poprawę zyskowności: rozwiązania pozwalające na zachowanie stabilnej ceny w trudnych warunkach rynkowych
- Case studies: analiza przykładów strategii cenowych w czasach kryzysu i inflacji
Moduł VIII. Techniki obrony ceny i czynniki psychologiczne w kształtowaniu cen
- Jak rozmawiać z klientami o cenie: techniki komunikacji cenowej i radzenie sobie z obiekcjami klientów
- Czynniki psychologiczne w kształtowaniu cen: omówienie kotwic cenowych, magii środka, limitów zakupowych i sposobów prezentowania oferty
Zakończenie warsztatu. Powtórzenie najważniejszych informacji z podsumowaniem wiedzy. Wnioski płynące ze szkolenia. Rekomendacje trenerskie i ewaluacja kursu.
Szkolenie zbuduje postawę pracowników związaną z:
- zrozumieniem roli ceny jako kluczowego elementu komunikacji z rynkiem;
- identyfikacją czynników wpływających na cenę z perspektywy różnych interesariuszy, w tym klientów B2B i B2C, detalistów oraz firm;
- oceną własnych działań cenowych poprzez test diagnostyczny, co umożliwi identyfikację obszarów wymagających poprawy;
- opracowaniem strategii cenowych dostosowanych do konkretnych sytuacji biznesowych, uwzględniających zarówno wartość produktu/marki, jak i wrażliwość cenową klientów;
- opanowaniem technik negocjacyjnych i argumentacji cenowej, aby skutecznie bronić ceny w rozmowach z klientami;
- zrozumieniem wpływu czynników psychologicznych na proces kształtowania cen i ich prezentacji, co pozwali na bardziej efektywne planowanie strategii cenowych
Uczestnicy po szkoleniu nabędą umiejętności:
- skutecznego diagnozowanie działań cenowych w swojej firmie i identyfikacji obszarów do poprawy;
- opracowywania inteligentnych polityk cenowych, uwzględniających różne czynniki wpływające na cenę;
- budowania wartości produktu/marki i ustalania cen w oparciu o wartość postrzeganą;
- wykorzystania różnych strategii cenowych dostosowanych do konkretnych sytuacji biznesowych;
- opanowania technik negocjacyjnych i obrony cen w rozmowach z klientami;
- zrozumienia psychologicznych aspektów kształtowania cen oraz ich wykorzystania w praktyce biznesowej.
W trakcie szkolenia uczestnicy poszerzą swoją wiedzę o:
- różnorodne metody badania cen oraz ich praktyczne zastosowanie w biznesie;
- czynniki kształtujące cenę z perspektywy różnych uczestników rynku, w tym klientów B2B, B2C, detalistów i firm.
- strategie cenowe, obejmujące podejścia oparte na wartości produktu, konkurencji i specyfice klientów;
- techniki diagnozowania obecnych działań cenowych w firmie oraz identyfikacji obszarów wymagających usprawnienia;
- psychologiczne aspekty kształtowania cen oraz ich wpływ na zachowania klientów i podejmowanie decyzji zakupowych.