Visual Merchandising – aranżowanie powierzchni sklepu
Chcesz nauczyć się, jak skutecznie prezentować produkty w sklepie, aby przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż? Na naszym szkoleniu dowiesz się jak aranżować witryny, wykorzystać psychologię zachowań konsumentów, stosować techniki cross-merchandisingu i zarządzać kategoriami produktów. Oferujemy praktyczne ćwiczenia, analizę realnych przykładów oraz wiedzę od doświadczonych trenerów.
DLA KOGO JEST TO SZKOLENIE?
Szkolenie z zakresu visual merchandisingu stworzone zostało dla osób, które chcą zdobyć praktyczną wiedzę i umiejętności w tworzeniu i prezentacji ekspozycji produktów w sklepach. Uczestnicy nauczą się aranżowania witryn, wykorzystania psychologii zachowań konsumentów w organizacji ekspozycji, stosowania różnych technik komunikacji cenowej, posługiwania się techniką cross-merchandisingu oraz zarządzania kategorią produktów. Szkolenie jest również skierowane do osób, które pragną zwiększyć sprzedaż i budować lojalność klientów poprzez prawidłowe wykorzystanie materiałów reklamowych.
Program szkolenia obejmuje cele visual merchandisingu, standardy merchandisingowe, zasady psychologii zachowań konsumentów, efektywne tworzenie aranżacji powierzchni sklepowej, cross-merchandising, promocje konsumenckie, dodatkowe ekspozycje w sklepie, komunikację cenową, a także aranżację witryny sklepowej.
Dzień 1.
Rozpoczęcie szkolenia: Omówienie celów kursu i diagnoza potrzeb uczestników.
Moduł I. Wprowadzenie do visual merchandisingu
- Definicje, cele i znaczenie visual merchandisingu w handlu detalicznym
- Visual merchandising a decyzje zakupowe konsumentów
- Visual merchandising jako sposób na pobudzanie wszystkich zmysłów klienta
Moduł II. Standardy merchandisingowe
- Strategia przygotowania i wdrożenia standardów visual merchandisingowych – kalendarz, moodboard
- Narzędzia kontroli i egzekwowania na poziomie sklepów
- Nowoczesne technologie w zastosowaniu tworzenia standardów visual merchandisingowych
Moduł III. Psychologia zachowań konsumentów
- Jak zachowuje się konsument w sklepie?
- Oddziaływanie środowiska sklepowego na zmysły klienta
- Wpływ otoczenia sklepowego na sposób poruszania się w sklepie
- 10 behawioralnych zasad konsumenta w sklepie – strefy w sklepie
- Analiza materiału foto/video
- Case studies
Podsumowanie pierwszego dnia kursu – wnioski i powtórzenie kluczowych zagadnień.
Dzień 2.
Moduł IV. Efektywne aranżowanie powierzchni sklepowej
- Aranżacja sklepu – planowanie ekspozycji
- Jak optymalnie dobrać asortyment produktów (zasada Pareto)
- Aranżacja ścian, stołów, mebli wolnostojących
- Gorące i zimne strefy półki
- Efekt wyróżnienia (kontrastu) na półce
- Efekt obfitości na ścianie, na półce
- Najlepsze praktyki ekspozycji
- Najczęstsze błędy w ekspozycji visual merchandisingowej
Moduł V. Cross-merchandising
- Zjawisko cross-sellingu, istota, cele, korzyści
- Merchandising krzyżowy jako technika zwiększająca nie tylko sprzedaż, ale także ogólne zadowolenie konsumenta z robienia zakupów w danym sklepie
- Visual merchandiser jako “cichy sprzedawca”
Moduł VI. Promocje konsumenckie i komunikacja cenowa
- Przykładowy plan sklepu, gorące miejsca
- AIDA – technika zwiększająca efektywność i efektowność działań promocyjnych
- “Wyróżnij się albo zgiń” – jak eksponować produkt, aby nie zginąć w gąszczu sklepowych promocji
- Materiały POS
- Jak skutecznie komunikować cenę klientowi
- Efektywność wizerunkowa promocji
Moduł VII. Aranżacja witryny sklepowej
- Rodzaje witryn, sezonowość
- Rekwizyty na witrynie
- Oświetlenie
- Rodzaje manekinów
- Jakie wybrać manekiny, produkty oraz meble, tak aby witryna była interesująca dla klienta
Zakończenie warsztatu. Powtórzenie najważniejszych informacji z podsumowaniem wiedzy. Wnioski płynące ze szkolenia. Rekomendacje trenerskie i ewaluacja kursu.
Uczestnicy szkolenia zbudują postawę związaną z:
- świadomością znaczenia visual merchandisingu w kreowaniu doświadczeń zakupowych klientów;
- dbałością o estetykę i funkcjonalność ekspozycji produktów;
- otwartością na nowoczesne technologie i narzędzia w visual merchandisingu;
- zrozumieniem psychologii zachowań konsumentów i jej wpływu na decyzje zakupowe;
- chęcią ciągłego doskonalenia i wprowadzania innowacji w aranżacji powierzchni sklepowej.
Uczestnicy po szkoleniu nabędą umiejętności:
- aranżowania witryn sklepowych w sposób przyciągający uwagę klientów;
- stosowania technik cross-merchandisingu dla zwiększenia sprzedaży;
- wykorzystania psychologii zachowań konsumentów w organizacji ekspozycji;
- efektywnego planowania i zarządzania kategorią produktów;
- prawidłowego wykorzystania materiałów reklamowych do budowania lojalności klientów;
- komunikowania cen i promocji w sposób skuteczny i atrakcyjny dla klientów;
- tworzenia atrakcyjnych i funkcjonalnych ekspozycji produktowych.
W trakcie szkolenia uczestnicy poszerzą swoją wiedzę o:
- podstawy i cele visual merchandisingu oraz jego wpływ na zachowania konsumentów;
- standardy merchandisingowe i strategie ich wdrażania oraz egzekwowania;
- nowoczesne technologie wspierające procesy visual merchandisingu;
- psychologiczne aspekty zachowań konsumentów w sklepie;
- efektywne metody aranżacji powierzchni sklepowej;
- zjawisko cross-sellingu i korzyści płynące z jego zastosowania;
- techniki promocji konsumenckich i efektywnej komunikacji cenowej.